پاورپوینت مدیریت استراتژیک در شرکت حمل ونقل فدکس با رویکرد پیوند خلاقیت بابزرگترین ناوگان کارگوی جها

دسته بندي : بازاریابی » مطالعات موردی بازاریابی
دراین فایل مطالب ارزشمند در زمینه حمل و نقل و ارسال بسته های پستی از دیگاه های صاحب نظر بازاریابی با ۲۸۳اسلاید ویژه ارائه می گرددو می تواندبرای مدیران کلیه کسب و کارها و سازمان های تولیدی و خدماتی ،همچنین مدیران فروش و بازاریابی ،اساتید دانشگاه ها دانشجویان کلیه رشته ها و کارمندان محترم در کلیه صنوف و کلیه عزیزانی که بازاریابی مخاطبان را ارزشمند می دانند ؛قرار گیرد.

محورهای اصلی

. استراتژی بازاریابی درشرکت حمل و نقل فدکس

توسعه بازار و محصول با رویکرد ماتریس آنسوف

مزیت های رقابتی در شرکت حمل و نقل فدکس

بررسی شرکت فدکس با رویکرد ماتریس ۵ نیروی پورتر

بررسی شرکت فدکس با رویکرد ماتریس SWOT

بررسی شرکت فدکس با رویکرد ماتریس VIRO

بررسی شرکت فدکس با رویکرد ماتریس PESTEL

بررسی شرکت فدکس با رویکرد ماتریس BCG

بررسی شرکت فدکس با رویکرد استراتژی بازاریابی

بررسی شرکت فدکس با رویکرد بخش بندی بازار

بررسی شرکت فدکس با رویکرد زنجیره تامین هوشمند و منعطف



مخاطبین

۱) کسانی که به دنبال یادگیری یک مهارت کاری در زمینه حمل ونقل هستند

۲) مدیرانی که کسب و کار خود را تازه راه اندازی کرده اند

۳) کارشناسان بازاریابی شرکتها و سازمانها

۴) مدیران استارت آپی که در تلاش برای رشد سریع کسب و کار خود هستند

۵) کارافرینانی که به دنبال اجرای مفاهیم بازاریابی هستند

۶)سئو کارانی که میخواهند حرفه ای تر عمل کنند

۷) اساتید محترم دانشگاه برای تدریس با مثال های مورد و ماتریس های تخصصی

۸)دانشجویان عزیز برای ارائه پژوهش و کارتحقیقی با مثال های موردی و تخصصی و ماتریس های کاربردی

و تمام وبمسترانی که به دنبال رشد سایت و کسب و کار خود هستند



داستان برند: FedEX، پیوند خلاقیت با بزرگ‌ترین ناوگان کارگوی جهان



فدکس که بیشتر با برند FedEx شناخته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین بازیگران حوزه‌ی لجستیک است که با دراختیار داشتن ناوگانی متشکل از ۶۸۸ فروند هواپیما، روش‌هایی نوین را پایه گذاشته است.

فدکس (FedEx) از جمله‌ی سه شرکت بزرگ در حوزه‌ی لجستیک در سطح جهان است که با در پیش گرفتن روش‌های خلاقانه تحولات بزرگی را در حوزه‌ی ارسال کالا رقم زده است. فدکس را باید هلدینگی مشتمل بر شرکت‌هایی نظیر فدکس اکسپرس، تی‌ان‌تی اکسپرس، فدکس گراند، فدکس فرایت و فدکس سرویس بدانیم که در مجموع کسب و کار لجستیک این هلدینگ را تشکیل می‌دهند. هر یک از زیر مجموعه‌های این شرکت حوزه‌ای را پوشش داده‌اند. تی‌ان‌تی اکسپرس وظیفه‌ی حمل و نقل بسته‌های کوچک در حوزه‌ی بین‌الملل را بر عهده دارد. فدکس اکسپرس تمرکز خود را روی بسته‌هایی قرارداده که باید در یک محدوده‌ی زمانی مشخص به دست گیرنده برسند. فدکس فرایت وظیفه‌ی حمل بسته‌های بزرگی را بر عهده دارد که باید با استفاده از کشنده‌ها و کامیون‌ها انتقال یابند. فدکس گراند که در ایالات متحده‌ی آمریکا و کانادا فعال است، انتقال زمینی بسته‌ها را بر عهده دارد. فدکس سرویس نیز در حوزه‌ی فروش، بازاریابی، ارتباطات و پشتیبانی از سایر کسب و کارها را بر عهده دارد.

شرکت آمریکایی فدکس توسط فردریک والاک اسمیت (Frederick Wallac Smith) در ۱۸ ژوئن سال ۱۹۷۱ تاسیس شده است. دلیل اصلی موفقیت فدکس را باید در ابداع روش‌های خلاقانه‌ای خواند که توسط این شرکت بنیان‌ گذاشته شده و امروز توسط رقبایی نظیر یو پی اِس و دی‌اچ‌ال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فعالیت اصلی فدکس از ساعت ۲۲ آغاز و ۶ صبح پایان می‌یابد

از جمله‌ی روش‌های خلاقانه‌ای که برای اولین بار توسط فدکس برای مدیریت بسته‌های جمع‌آوری شده پیاده شده باید به جمع‌آوری، پردازش و ارسال بسته‌ها پس از غروب خورشید اشاره کرد. فدکس اکسپرس به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فدکس که وظیفه‌ی اصلی را بر عهده دارد، کار اصلی خود را که همان انتقال بسته‌های جمع‌آوری شده به فرودگاه‌های هاب و دسته‌بندی و ارسال است را از ساعت ۱۰ شب آغاز می‌کند، بطوریکه با وجود حساسیت و فشردگی فرایند جداسازی و ارسال، تمام بسته‌ها صبح روز بعد به دست گیرندگان می‌رسد. علاوه بر تمرکز بخش عمده‌ای از فعالیت‌های فدکس در ساعات شب و بامداد، باید به سیستم رهگیری بسته‌ها بصورت آنی اشاره کرد. با استفاده از این روش فدکس قادر است تا در هر لحظه مشخص کند که بسته‌ی مورد نظر در کدام مرحله و در چه فاصله‌ای از مبدا یا مقصد قرار دارد.

یکی دیگر از عواملی را که باعث پایین نگه داشتن هزینه‌ها و بهره‌وری هر چه بیشتر فدکس می‌شود، استفاده از هواپیماهای قدیمی است. هرچند بسیاری از خطوط هوایی در سراسر جهان در تلاشند تا همواره از جدیدترین هواپیماهای تولید شده که مصرف سوخت به مراتب کمتری دارند، استفاده کنند، اما این موضوع در مورد فدکس صادق نیست. فدکس ترجیح می‌دهد تا هواپیماهای قدیمی را با هزینه‌ای به مراتب کمتر خریداری کند. یکی دیگر از سیاست‌های فدکس که آن را در نقطه‌ی مقابل ایرلاین‌ها قرار می‌دهد، استفاده از هواپیماها تنها در ساعات مشخصی از روز است. هرچند ایرلاین‌های تجاری ترجیح می‌دهند تا برای بهره‌وری بیشتر، هواپیمای خود را در طول روز بصورت ممتد مورد استفاده قرار دهند، اما فدکس با توجه به آغاز فعالیتش از ساعت ۱۰ شب، هواپیماهای خود را در ساعات محدودی مورد استفاده قرار می‌دهد. همچنین باید استفاده از آخرین فناوری‌های دسته‌بندی مکانیزه در فرودگاه‌های هاب را عامل دیگری برای کاهش اشتباه و همچنین بهره‌وری بیشتر توسط آمازون خواند.

از نظر بنیان‌گذار فدکس، زمان سرمایه‌ای ارزشمند است

فدکس با شعار The World On Time براساس اعتقاد فردریک اسمیت، بنیان‌گذار این شرکت با در نظر داشتن زمان به عنوان یکی از ارزشمندترین سرمایه‌ها، به بهینه‌ترین شکل ممکن عمل کرده و در مسیر بهبود هر چه بیشتر این بهینگی نیز قدم برمی‌دارد. فرودگاه‌های هاب را باید از جمله‌ی اصلی‌ترین ابزارهای فدکس برای تحقق این روش خواند. فدکس هاب اصلی خود را با عنوان سوپرهاب در ممفیس ایالات متحده مستقر کرده و هاب‌های بین‌المللی آن در شهرهای گوانگژو، اوزاکا، شانگهای، سنگاپور، اینچئون، تورنتو، دبی، پاریس، کلن و میلان مستقر شده‌اند. علاوه بر سوپرهاب ممفیس، هفت هاب دیگر در ایالات متحده قرار گرفته که هر یک در بهینه‌ترین موقعیت مکانی ممکن و براساس داده‌های آماری حاصل از ترافیک میزان بسته‌ها در مقاصد مورد نظر و شهرهای اطراف که شامل کوچک‌ترین شهرها نیز می‌شوند، انتخاب شده‌اند.

از ایده تا تاسیس

ایده‌ی تاسیس یک شرکت لجستیک در دهه‌ی ۶۰ میلادی همزمان با دوران تحصیل فردریک والاک اسمیت به ذهن این دانشجوی دانشگاه Yale رسید. وی ایده‌ی خود را در قالب مقاله‌ای در کلاس اقتصاد ارائه کرد. اسمیت در مقاله‌ی خود زمان را یکی از سرمایه‌های بزرگ جامعه‌ خوانده و ارزش آن را حتی با پول برابر عنوان کرده بود. اسمیت در مقاله‌ی خود عنوان کرده بود که محصولات ارزشمند زیادی نظیر محصولات الکترونیک تولید شده و مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند، حال آنکه نبود سیستم توزیع خوب یک مشکل اساسی برای این شرکت‌ها است. فردریک اسمیت سیستم کارگوی مورد استفاده در ایالات متحده را به دلیل وجود مشکلات ساختاری و همچنین محدودیت قوانین، ناکارآمد خوانده و پیشنهادی را ارائه کرده بود که نتیجه‌ی آن همان فدرال اکسپرس (فدرال اکسپرس نامی بود که در ابتدا برای شرکت اسمیت انتخاب شده بود) بود.

اسمیت در مقاله‌ی خود لزوم ایجاد یک سیستم جامع لجستیک را عنوان کرده بود که وظیفه‌ی آن تحویل بسته از مبدا و تحویل آن در مقصد با استفاده از انواع روش‌های حمل و نقل نظیر هواپیما، ایستگاه‌های پستی، دپو کردن و خودروهای ون بود. وی پیش‌بینی کرده بود که برای حصول اطمینان از اینکه بسته‌ها به روش درستی دسته‌بندی می‌شوند، وجود مراکز دسته‌بندی ضروری خواهد بود، بطوریکه بسته‌های دریافتی باید پس از دسته‌بندی به سمت مقاصد حرکت کنند.

هرچند این ایده در دانشگاه چندان مورد استقبال قرار نگرفت، اما اسمیت در سال ۱۹۷۱ شرکت خود را با استفاده از ارثیه‌ی چهار میلیون دلاری و خرید دو فروند هواپیما راه‌اندازی کرد. اسمیت پس از دو سال از زمان آغاز فعالیت خود، در سال ۱۹۷۴ با جذب سرمایه‌ای ۹۱ میلیون دلاری به ممفیس و فرودگاه این شهر که اکنون به سوپرهاب فدرال اکسپرس تبدیل شده، نقل مکان کرد. جذب سرمایه‌ی ۹۱ میلیون دلاری این امکان را در اختیار اسمیت قرار داد تا با خرید ۲۵ فروند هواپیمای فالکون ۲۰ اس، بتواند شبکه‌ای از ۲۵ شهر را در ایالات متحده‌ی آمریکا به هم وصل کرده و راه‌اندازی کند. همزمان با این انتقال، او فرایند پردازش و ارسال در طول شب را نیز در پیش گرفته شد.

هرچند فدرال اکسپرس در ابتدا موفق شده بود تا سرمایه‌ی خوبی جذب کند، اما این شرکت همواره در حال از دست دادن پول بود، بطوریکه تا آستانه‌ی ورشکستگی پیش رفت. تلاش‌های اسمیت برای جذب سرمایه‌ نتیجه داد و این شرکت موفق شد تا سرمایه‌ای ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلاری را در روزهایی که به شدت در حال ضرردهی بود، جذب کند. تلاش‌های اسمیت بالاخره نتیجه داد و این شرکت تقریبا ۵ سال پس از تاسیس و سه سال پس از آغاز به کار رسمی برای جابجایی بسته‌های ارسالی، به سوددهی برسد. فدرال اکسپرس در سال ۱۹۷۶ با میانگین روزانه ۱۹ هزار بسته سودده شد و و از آن پس روند رشد و درآمدزایی را با سرعتی ایده‌آل و مثال زدنی طی کرد.

بازنگری قوانین و شکوفایی فدرال اکسپرس

بازنگری در قوانین هوایی ایالات متحده و امکان استفاده از هواپیما بصورت کامل برای مصارف کارگو، در سال ۱۹۷۷ این امکان را در اختیار فدرال اکسپرس قرار داد و تا اولین هواپیماهای پهن پیکر خود را خریداری کرده و با استفاده از آن‌ها به جمع آوری و پخش مرسوله‌ها اقدام کند. این شرکت ابتدا ۷ فروند بوئینگ ۱۰۰-۷۲۷ خریداری کرد. فدرال اکسپرس همواره سعی کرده تا از آخرین فناوری‌های موجود استفاده کند. این شرکت پس از ورود به تالار بورس در سال ۱۹۸۷ لقب اولین شرکت حمل ونقل را به خود اختصاص داد که از یک رایانه‌ی مرکزی برای پیاده‌سازی انواع سناریوها با داشتن فاکتورهایی نظیر وضعیت آب و هوا، مشتریان، انواع عملیات و سرویس‌ها استفاده می‌کرد.

فدرال اکسپرس در سال ۱۹۸۱ با قدرت هر چه بیشتر به فعالیتش ادامه داد، بطوریکه با معرفی سرویس ارسال نامه و مستندات طی ساعات شب و تحویل در صبح فردا به رقابت با سرویس تحویل فوری اداره‌ی پست آمریکا برخاست. این شرکت در همان سال با آغاز سرویس‌دهی در کانادا به خارج از مرزهای آمریکا رفت و سوپرهاب خود در ممفیس را نیز افتتاح کرد.

درآمد فدکس برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد

در سال ۱۹۸۳ فدکس از مرز فروش یک میلیارد دلاری عبور کرد. فدرال اکسپرس در سال ۱۹۸۶ یکی از فناوری‌های خلاقانه و ماندگار خود را با نام SuperTracker معرفی کرد. سوپرترکر در واقع یک بارکدخوان دستی بود که در سال ۱۹۸۶ برای اولین بار توسط فدرال اکسپرس در حوزه‌ی لجستیک معرفی شد. این بارکدخوان سیار و دستی امکان رهگیری بسته‌ها را بسیار راحت کرد. دهه‌ی ۸۰ میلادی را باید بازه‌ای خواند که فدرال اکسپرس در حال تثبیت جای پایش همزمان با رشد بسیار سریع بود. این شرکت با وجود حضور در کانادا و آمریکا سودای حضور در بازارهای بین‌المللی را نیز در سر می‌پروراند و همزمان با افتتاح هاب‌های محلی بیشتر در داخل آمریکا، کیفیت سرویس‌دهی خود را نیز افزایش می‌داد. استفاده از این هاب‌ها به نوعی بهینگی سیستم جمع آوری و توزیع فدرال اکسپرس را تضمین می‌کرد.

فدرال اکسپرس از اواخر دهه‌ی ۸۰ میلادی تصاحب شرکت‌های رقیب را برای رشد و حضور در سایر قاره‌های جهان آغاز کرد که همزمان با افتتاح هاب‌های جدیدی در کشور‌های مختلف بود.

رشد با تصاحب رقبا در کنار ظهور آمازون

فدکس در سال ۱۹۸۹ میلادی با خرید شرکت Flying Tiger Line و افتتاح هابی در آلاسکا، عملا زمینه‌ی حضور در بازار شرق آسیا را فراهم کرد. فدرال اکسپرس با پیشرفت فناوری‌های مبتنی بر الکترونیک، استفاده از ابزارهای رهگیری پیشرفته‌تر را در دستور کار قرار داد. فدرال اکسپرس در سال ۱۹۹۴ نام خود را عوض کرده و به فدکس (FedEx) تغییر داد. همزمان با تغییر نام، وب‌سایتی به همین نام نیز تاسیس شد که امکان رهگیری آنلاین بسته‌های ارسالی را برای کاربران فراهم می‌کرد. استفاده از فناوری اینترنت در میان شرکت‌های حمل و نقل توسط فدکس برای اولین بار صورت گرفت.

فدکس در دهه‌ی نود میلادی گسترش خود به آسیا و اقیانوسیه را بصورت کامل انجام داد و برای تحقق این امر، مسیرهای هوایی مورد نیاز خود را از Evergreen International خرید. پس از خریداری این مسیرهای هوایی رسما سرویس‌دهی به کشور‌هایی نظیر چین و استرالیا آغاز شد. در پایان دهه‌ی ۹۰ میلادی فرودگاه شارل دوگل پاریس به عنوان هاب اروپایی این شرکت در نظر گرفته شد. در سال ۲۰۰۰ رسما نام فدکس اکسپرس به عنوان نام این سرویس مورد استفاده قرار گرفت که یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ FedEx Corporation به شمار می‌رود.

آغاز قرن بیست و یکم با قراردادی بین فدکس و سرویس پستی ایالات متحده‌ی آمریکا یا USPS آغاز شد که چندبار شامل تمدید شده و از این‌رو سرویس پستی ایالات متحده‌ی آمریکا را تا سال ۲۰۲۴ به بزرگ‌ترین مشتری فدکس تبدیل کرده است. فدکس در سال ۲۰۱۵ میلادی با هدف گسترش فعالیت‌های خود در اروپا، شرکت هلندی TNT را با پرداخت مبلغ ۴.۸ میلیارد دلاری تصاحب کرد. فدکس با تصاحب تی‌ان‌تی یکی از اصلی‌ترین رقبای خود در سطح بین‌الملل را ازآن خود کرد، چراکه تی‌ان‌تی چهارمین شرکت بزرگ حمل و نقل در سطح جهان بود.

آمازون با اجاره ۲۰ فروند بوئینگ ۷۶۷، فدکس را تهدید می‌کند

در کنار قرارداد سرویس پستی آمریکا، ظهور فروشگاه‌های آنلاین و افزایش خریدهای اینترنتی در کشور‌های مختلف جهان را نیز باید یکی از عواملی خواند که باعث شده تا فدکس مشتریان جدیدی پیدا کند. برای مثال می‌توان به شرکت آمازون اشاره کرد که از جمله‌ی بزرگ‌ترین مشتریان فدکس است، حال آنکه به نظر می‌رسد جاه‌طلبی‌های آمازون می‌تواند فدکس را نیز نگران کند. از سال گذشته‌ی میلادی آمازون با اجازه‌ی ۲۰ فروند بوئینگ ۷۶۷ قدم در حوزه‌ای گذاشته که فدکس در آن یکی از پیشروان است. آمازون به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان که لجستیک بخشی جدانشدنی از آن است، در پی آن است تا وابستگی خود به شرکت‌هایی نظیر فدکس را کاهش دهد. هرچند بسیاری از کارشناسان این موضوع را یک دغدغه‌ی جدید برای فدکس، یو‌پی‌اس یا دی‌اچ‌ال می‌دانند، اما در مقابل شمار دیگری از کارشناسان نیز بر این باورند که آمازون نمی‌تواند با راه‌اندازی سرویس حمل و نقل خود، بازار غول‌های لجستیک را به خطر اندازد.

فدکس از زبان آمار

فدکس در رتبه‌بندی با ارزش‌ترین برندهای فوربز در رده‌ی ۸۳ قرار دارد. ارزش برند این شرکت فعال در حوزه‌ی لجستیک، ۷.۵ میلیارد دلار است. فدکس در سال ۲۰۱۷ میلادی موفق شده تا درآمدی ۶۰.۳۱۹ میلیارد دلاری به دست بیاورد که در مقایسه با سال‌های پیش از آن رشد داشته است. سود خالص کسب شده توسط فدکس نزدیک به سه میلیارد دلار اعلام شده است. ارزش سهام فدکس در زمان نگارش این مقاله ۲۴۳ دلار است که از این‌رو ارزش بازار فدکس را ۵۲.۳ میلیارد دلار رقم می‌زند.

ناوگان فدکس شامل ۶۸۸ فروند هواپیمای کارگو است

این شرکت که سابقه‌ای کمتر از نیم قرن دارد هم اکنون با در اختیار داشتن ۶۸۸ فروند هواپیمای کارگو، بزرگ‌ترین ناوگان را در بین شرکت‌های حمل و نقل در اختیار داشته و پنجمین شرکت در میان تمام ایرلاین‌ها است. فدکس از نظر وزن بسته‌هایی که روزانه حمل می‌کند نیز رتبه‌ی بزرگ‌ترین شرکت هوایی جهان را برعهده می‌گیرد. ۶۸۸ فروند هواپیمای فدکس اکسپرس روزانه به بیش از ۴۰۰ مقصد پرواز کرده و بیش از ۶ میلیون بسته را هر روز به دست صاحبان آن می‌رساند. ناوگان هواپیماهای فدکس به تنهایی بیشتر از تعداد هواپیماهایی است که سه شرکت هواپیمایی شناخته‌ی شده‌ی منطقه‌ی خاورمیانه یعنی امارات، اتحاد و قطر ایرویز در اختیار دارند. فدکس در نظر دارد تا طی ۵ سال آینده بیش از ۱۵۰ فروند هواپیمای دیگر را نیز به ناوگان خود اضافه کند.

کسب و کار در فدکس

برندشناسی برند فدکس

فدکس در آغاز کار، تنها چهارده هواپیمای کوچک داشت و امروز با بیش از پانصد و شصت هواپیمای خود بزرگترین ناوگان هوایی حمل و نقل دنیا را در اختیار دارد.

چرا فدرال اکسپرس ؟
شرکت به این دلیل فدرال اکسپرس نام نهاده شد تا کلمه فدرال القا کننده علاقه شرکت به فعالیت در سراسر کشور آمریکا باشد. دلیل دیگر این نامگذاری به موافقتنامه ای مربوط می شود که قرار بود با بانک مرکزی ایالات متحده منعقد شود.

هر چند که آن قرارداد به سرانجامی نرسید ولی این نام انتخاب گردید، چرا که اسمیت اعتقاد داشت نام فدرال اکسپرس، برای جلب توجه عامه مردم بسیار مناسب است و همچنین به خاطر سپاری آن نیز آسان است.

از همان آغاز، فدکس می خواست شرکت اصلی حمل کالاهای با اهمیت باشد. هر چند که فدکس در آغاز رقیبی نداشت ولی تا سال ۱۹۷۵ نیز سودی بدست نیاورد. اما در اواخر سال ۱۹۹۵، فدکس کاملاً جا افتاده بود و نرخ رشد سالانه اش به چهل درصد رسید.

هسته مرکزی برند فدکس
ایده خطوط سریع السیر – که ۱۵۰ سال تا ۲۰۰ سال قبل در آمریکا شکل گرفته بود – هسته مرکزی برند فدکس را تشکیل می دهد. خطوط مذکور برای انتقال کالاهای بسیار مهم، با مسئولیت یک متولی معین و در مدت زمان مشخص، ایجاد شده بودند. این مفهوم در قلب کسب و کار فدکس جا گرفته است. تمرکز برند فدکس بر حمل سریع السیر است. همچنین امنیت و قابل اعتماد بودن، تداعی گرهای عمومی و مهم فدکس اند.

جایگزینی فدکس با فدرال اکسپرس
به مرور، مشتریان کلمه خلاصه شده “فدکس” را به جای فدرال اکسپرس مورد استفاده قرار دادند. همچنین این عبارت به عنوان فعل نیز مورد استفاده قرار گرفت و فدکس کردن به معنی ارسال یک شبهِ، به کار می رود. نهایتاً شرکت در سال ۱۹۹۴ تصمیم گرفت که برندش را از فدرال اکسپرس به فدکس تغییر دهد.

ورود فدکس به بازارهای جهانی ( کسب و کار در فدکس )
در اوایل دهه نود، شرکت پا به عرصه بازارهای جهانی گذاشت و تصمیم گرفت برندش را مدرن کند. به زودی فدکس دریافت برای رسیدن به این هدف باید تلاش های زیادی انجام دهد.

بنابراین یک بازسازی اساسی در هویت برند شرکت را آغاز نمود. تحقیقات حاکی از این بود که در بسیار از موارد، واژه های مخففی که فدکس برای محصولات و خدماتش بکار می برد، باعث شده بود مشتریان بسیاری خدمات فدکس را به درستی درک نکنند.

سیستم نامگذاری جدید فدکس
به منظور اصلاح نظام نامگذاری، فدکس سیستم نامگذاری جدیدی را ایجاد نمود که از برند فدکس به علاوه کلمات کامل (و نه مخفف) فرآیندها، کالاها و یا خدمات تشکیل می شد. این اقدامات برندینگ مجدد، باعث اصلاح موفقیت آمیز پورتفولیو برند قدیمی ناکارآمد فدکس شد.

در سال ۲۰۰۰، فدکس دومین اصلاح را در هویت شرکت انجام داد و نامش را به فدکس اکسپرس تغییر داد. هدف از این اقدام جایگاه یابی بهتر در بازار بود.

چرا که UPS (رقیب فدکس) لوگو خود را تغییر داده بود و با برندینگ مجدد خود، حوزه فعالیت های خود را افزایش داده بود.. لذا برای رقابت با UPS – که حوزه فعالیت خود را از حمل و نقل زمینی گسترده تر نموده و به حمل هوایی نیز روی آورده بود – خدمات فدکس نیز می باید فراتر از خدمات تحویلی هوایی یک شبهِ می شد و می بایست حمل زمینی را نیز شامل می گردید.

توسعه برند فدکس ( کسب و کار در فدکس )
فدکس به منظور گسترش و متنوع کردن فعالیت هایش، اقدام به خرید شرکت های مختلفی نمود. از طرفی برای متمرکز کردن پورتفولیو خدمات شرکت و همچنین اجرای استراتژی خانه برند، تمام برندهای شرکت های خریداری شده، برندینگ مجدد شدند.

امروزه شرکت فدکس، شرکت های مختلفی را تحت یک برند در سراسر جهان هدایت می کند و از طرفی این شعار – “مستقل فعالیت کنید، دسته جمعی رقابت کنید و با تشریک مساعی مدیریت کنید”- را سرلوحه ی کار شرکت های مختلف قرار داده است. این شیوه ای است که اطمینان می دهد همه شرکت های زیرمجموعه می توانند از مزایای قوی ترین و مورد اطمینان ترین برند جهان یعنی فدکس بهره مند گردند.

تقسیم بندی بازار فدکس
باید گفت فدکس عملکرد خود را، بهترین کانال ارتباطی می داند. از طرفی بر خلاف بسیاری از برندها که یا صرفاً بر بازار مصرف کنندگان نهایی تمرکز می کنند یا بر بازار مشتریان صنعتی، فدکس به هر دو نوع مشتری توجه دارد. هدف اصلی بازار صنعتی تجاری است ولی برای اطمینان از رهبر بودن برند در همه جا، فدکس در بازار مصرف کنندگان نیز به فعالیت می پردازد.

ارتباطات بازاریابی فدکس ( کسب و کار در فدکس )
همه ی شیوهای ارتباطی – تبلیغات، تبلیغات مستقیم، حامی شدن، نیروی فروش و … – به کار گرفته می شوند تا به تصویر و شهرت برند فدکس کمک شود. حفظ شهرت و تصویر برند فدکس، دارای بالاترین اولویت می باشد، چرا که با ارزش ترین دارایی شرکت است.

عبارت “آسوده باشید، این فدکس است” یکی از شعارهای موفق فدکس بود که در برنامه های تبلیغاتی سال ۲۰۰۵ به کار رفته و همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. عناصر ارتباطی شامل تلویزیون، روزنامه و مجلات، رادیو و تبلیغات اینترنتی می باشد.

از طرفی فدکس کسب و کارهای کوچک را نیز هدف قرار داده است. بدین ترتیب برنامه های بازاریابی، کسب و کارهای کوچک را هدف قرار گرفته و ارسال کننده پیام مشترکی هستند. پیامی که بیان می کند خدمات فدکس برای رفع نیازهایشان، به آنان کمک می کند.

تبلیغات فدکس
فدکس در تبلیغات تا حدی صاحب سبک بوده و تبلیغاتش دارای طنزهای مناسبی است. تبلیغات تلویزیونی، صحنه های خنده داری از حوادث کسب و کارهای کوچک را مورد استفاده قرار داده و به گونه ای حرفه ای مطالب کلیدی را به مخاطب انتقال می دهد.

اطلاعاتی که در قالب سرگرمی و تفریح ارائه می گردد بیشتر در ذهن مردم می ماند. لازم به ذکر است که بررسی ها نشان می دهد واکنش مالکان کسب و کارهای کوچک به این برنامه های بازاریابی بسیار مثبت بوده است.

حامی شدن فدکس برای افزایش سهم بازار ( کسب و کار در فدکس )
بیش تر مشتریان فدکس را مردان بین ۲۵ تا ۵۵ ساله تشکیل می دهند. نمایش برند در مکان هایی که این گروه از مشتریان بیشتر رفت و آمد دارند، از اهداف کلیدی می باشد. به همین علت، شرکت به مدت سه سال حامی لیگ راگبی آمریکا بود. همچنین از مسابقات اتومبیل رانی نیز حمایت نمود و در این برنامه حمایت، از شعار “هر روز، مسابقه سرعت است” استفاده کرد.

فدکس از روش حامی شدن، زیاد استفاده می کند. ویژگی هایی مانند سرعت، کار گروهی، و دقت در بزرگترین شرکت حمل و نقل سریع السیر از ارزش بالایی برخوردار است. همین خصوصیات در فعالیت هایی که شرکت، حامی آن می شود بسیار برجسته است .

این باعث ایجاد نوعی پیوند در ذهن مخاطب بین آن ویژگی ها و فدکس می شود. شرکت این ابزار بازاریابی را فرصتی برای پیشرفت خود می داند و حتی از حامی شدن به عنوان فعالیت هماهنگ کننده آمیخته بازاریابی استفاده می کند. همچنین از این رویکرد برای استراتژی تهاجم به بازارهای جدید استفاده می نماید و بدین ترتیب نرخ رشد خود را افزایش می دهد.

برخی اوقات شانس به فدکس رو آورده و صرفاً به واسطه سناریو فیلم، شرکت و / یا برند فدکس در فیلم ها نمایش داده شده است. فدکس در سال ۲۰۰۳ در یک فیلم سینمایی به نام دور افتاده بی هیچ هزینه ای به نمایش در آمد و از این راه سود فراوان برد. در واقع می توان گفت این فیلم، یک فیلم تبلیغاتی دو ساعته از فدکس بود که مردم برای دیدن آن پول هم می پرداختند. از طرفی تعداد زیادی کامیون و هواپیمای فدکس وجود دارد که نام این شرکت را به نمایش می گذارند.



فهرست

داستان برند فِدکس Fedex

شناسایی نیاز و ارائه راهکار در فدکس

تبدیل شدن به بزرکترین شرکت حمل و نقل کالاهای در جه یک پس از تاسیس

اصطلاح فدکس به عنوان یک فعل و به معنای “ارسال یک محموله ی شب هنگام” است.

۱۰قانون موفقیت فدکس

درس هایی که باید از برند FedEx آموخت

انعطاف استراتژیک در حمل بسته های فدکس اکسپرس

تثبیت رهبری فدرال اکسپرس درصنعت حمل ونقل

داستان شکل گیری شرکت های موفق دنیا

بازاریابی پنهان: تبلیغاتی که ناخودآگاه شما را هدف می‌گیرند!

فدکس نجات بخش (FedEX)

راز برندهای معتبر Secrets of Brands

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در فدکس

حمایت از مشتریان درفدکس

حمل و نقل ۶×۶

شش ناحیه حمل ونقل ۶*۶

فدکس و دنیای پساکرونا

استراتژی بازاریابی فدکس (FEDEX )

مزیت رقابتی در استراتژی بازاریابی فدکس

ماتریس گروه مشاوران بستون در استراتژی بازاریابی فدکس

ماتریس گروه مشاوران بستون در استراتژی بازاریابی فدکس

ارزش ویژه برند در استراتژی فدکس

استراتژی آمیخته بازاریابی فدکس

مقیاس پذیری در طراحی لوگوی حرفه ای به سبک فدکس

شعار تبلیغاتی فدکس

تشخیص عملکرد استراتژی های تدوین شده

موردکاوی تشخیص عملکرد: یو پی اس در برابر فدکس

نقش تحلیل مالی در عملکرد استراتژی های تدوین شده

پورت فولیوی محصول در فدکس

FEDEXدر عصر پیشرفت شرکت های لجستیکی همیشه برنده خواهد بود

داستان طراحی لوگوی فدکس توسط لیندون لیدر (Lindon Leader)

لوگوی فدکس در بیش از۶۰۰شرکت هواپیمایی و۳۰۰۰۰شرکت حمل و نقل زمینی به کار گرفته شده است

لوگوی فدس یکی از ۸لوگوی برتر۳۵سال اخیر.

استراتژی بازاریابی مبتنی بر ارزش مشتری

بخش بندی بازاردر فدکس

تحلیل استراتژیک FedEx

تحلیل SWOT FedEx در محیط کسب و کار جهانی

تحلیل عوامل حیاتی موفقیت فدکس

ماتریس BCG برای فدکس

تجزیه و تحلیل PESTEL شرکت FedEx

کاربرد تحلیلVRIOدرشرکت فدکس

تجزیه و تحلیل نیروهای پنج نیروی پورتر شرکت فدکس

مزیت رقابتی تجارت Fedex

مدل کسب و کار FedEx – بینش عملیاتی و جریان های درآمد

آنچه در آینده برای فدکس در انتظار است

زنجیره تامین درفدکس

مدیریت استراتژیک شرکت فدکس

ماتریس آنسوف در شرکت فدرال اکسپرس

شرکت FedEx از ماتریس Ansoff برای رشد موفق بین المللی استفاده می کند



با ۲۸۳اسلاید تخصصی
دسته بندی: بازاریابی » مطالعات موردی بازاریابی

تعداد مشاهده: 233 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 283

حجم فایل:5,265 کیلوبایت

 قیمت: 160,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    283